ŚLUZA OSTRÓDA

Śluza Ostroda położona jest w Ostródzie przy ul. Mickiewicza 42. Śluza znajduje się na 15.40 km szlaku żeglugowego Miłomłyn - Ostróda - Jez. Szeląg. Obiekt został wybudowany w latach 1872 - 1876 i poddany generalnej przebudowie w latach 1923 - 1926. Wrota śluzowe zostały wymienione w 1998 r.

Śluza Ostróda jest śluzą komorową o konstrukcji betonowo - ceglanej z wrotami wspornymi dwuskrzydłowymi z mechanizmami cięgnowymi sztywnymi o napędzie ręcznym. Komora jest napełniana i opróżniana przez zastawki we wrotach (także o napędzie ręcznym). Na wrotach znajdują się drewniane pomosty służące do obsługi zastawek.

W komorze śluzy Ostróda na ścianach bocznych są wnęki z krzyżami cumowniczymi (polerami), natomiast nie ma na koronie (czyli brzegach śluzy) spotykanych w innych śluzach dużych pachołów cumowniczych, zwykle usytuowanych w pobliżu wrót. W górnej głowie śluzy Ostróda jest most, którym przebiega droga prowadząca od centrum miasta do obwodnicy przy trasie E-7 (Gdańsk-Warszawa). Pod mostem jest przejście ze strony śluzy (stroną północną) z wyjściem po schodkach na brzeg kanału, lub na biegnącą górą drogę.

Miejsca do cumowania w śluzie Ostróda znajdują się od strony górnej głowy (tam gdzie jest most), przy północnym brzegu. Natomiast od strony dolnej głowy śluzy - po obu stronach są miejsca w kanale, na północnym brzegu niewielki pomost z knagami cumowniczymi. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe. Skarpa od strony głowy południowej śluzy jest w przebudowie.

Położenie: 15.40 kilometr kanału

Różnica poziomów wody: 2.04 m

Długość użytkowa komory: 29.15 m

Szerokość użytkowa komory: 3.26 m

Długość całkowita: 55.61 m